Temat 19
"Zachowanie dla przyszłości"- wybrane zagadnienia projektu konserwacji sztuki nowoczesnej
Iwona Szmelter, Monika Jadzińska (Warszawa)
Streszczenie:
Sztuka od czasu Romantyzmu, to jest od blisko 200 lat przestała opierać się na przestrzeganiu zasad technik i technologii poprawnych warsztatowo. Szczególnie spuścizna XX wieku pełna jest innowacji. Jakkolwiek równolegle funkcjonuje sztuka tworzona tradycyjnymi metodami, to coraz częstsze są dzieła złożone z zagadkowych, nietypowych materiałów, z gotowych elementów(sztuka assamblażu, enviroment,
instalacji, etc). Są to elementy niekiedy wymienne w założeniu artystów. Stając wobec kruchości i efemeryczności materii, a co za tym często idzie zatraceniu formy, stawiamy sobie pytanie na ile obecny obraz dzieła odbiega od pierwotnego założenia artysty, czy jest to destrukcja zamierzona poprzez odpowiedni dobór materiałów, czy aktualny stan obiektu stoi w sprzeczności z intencjami artysty i co w danym przypadku znaczy pojecie „autentyzm"? Autentyzm materii czy idei? Również zagadnienie ekspozycji ma w zakresie sztuki nowoczesnej fundamentalne znaczenie, toteż brak precyzyjnego przekazu może w przyszłości wypaczyć przesłanie twórcy. Jest to sprawa szczególnie ważna dla tzw. instalacji. Jeśli do tego dopuścimy, będzie to oznaczało, że my współcześni sztuce, nie wywiązaliśmy się z naszych powinności. Gromadzenie wiedzy o materii dzieł sztuki i intencji artystów stanowi cenne kompendium wiedzy, a w przyszłości może być alternatywą dla złożonych i kosztownych badań identyfikacyjnych.
Przedstawiamy publikację "Zachować dla przyszłości - artyści warszawscy" - projekt na polu zbierania i upowszechnienia wiedzy o sztuce artystów współczesnych. Celem jego jest stworzenie odpowiednika międzynarodowych realizacji, w których biorą udział autorzy (RAPilAEL - projekt opieki nad dziedzictwem sztuki współczesnej, XDG Unii Europejskiej, kontynuacja we wszechnicy internctowej, sieci http://www.incca.nl/).
Formą rozpowszechniania znawstwa tego wąskiego pola jest prezentacja multimedialna w ibrmic 3 płyt CD (ISBN 83-87321-71-0).
Jest to skrócona wersja wywiadów z wybitnymi artystami - M. Abakanowicz, M. Bałka, S. Gierowski, A. Jachtoma, żona i uczniowie A. Kobzdeja (M. Kobzdej,prof. R. Strent, prof. J. Dyrzyński), T. Pągowska, J. Sempoliński, W. Sadley, L. Tarasewicz, M. Woszczyński, przekazująca wiedzę o ich spuściżnie artystycznej, podejściu do zagadnienia autentyzmu w dziedzinie materii i idei, intencji artysty, kwestii trwania i zniszczenia, warsztacie, materiałach, procesie twórczym i zasięgu ingerencji konserwatora. Forma prezentacji została dobrana w postaci CD ze względu na szeroki odbiór społeczny tej formy medialnej. Dzięki zaangażowaniu autorów projektu w program europejski Cultura 2000, materiał merytoryczny i wizualny będzie obecny medialnie w całej Europie, w wiodących centrach kultury, takich jak TATĘ GALLERY w Londynie, Muzeum Guggenheim w Bilbao i Nowym Jorku, S.M.A.K. w Gandawie i innych instytucjach i muzeach Europy. Bardzo istotna będzie obecność tej aplikacji w stałych, międzynarodowych portalach internetowych poświęconych sztuce.
Ważne dla kuratorów, konserwatorów, a także odbiorców sztuki jest unikalne, cenne i bezpośrednie spotkanie z artystami „z drugiej strony sztalugi", poznanie ich osobowości twórczych, tajników warsztatu, dzięki którym ich dzieła mogą przetrwać pod opieką konserwatorów. Autorskie „credo", wypowiedzi artystów o idei, przesłaniu ich prac, znaczeniu dzieł jest szczególnie istotne wobec złożonej spuścizny sztuki współczesnej, która łamiąc bariery dyscyplin plastycznych staje się trudna do zrozumienia.
01 - Jacek Sempoliński
02 - Mirosław Bałka
03 - Wojciech Sadley
04 - Stefan Gierowski
05 - Teresa Pagowska
06 - Magdalena Abakanowicz
07 - Leon Tarasewicz
08 - Aleksandra Jachtoma
Jest to skrócona wersja wywiadów z wybitnymi artystami - M. Abakanowicz, M. Bałka, S. Gierowski, A. Jachtoma, żona i uczniowie A. Kobzdeja (M. Kobzdej,prof. R. Strent, prof. J. Dyrzyński), T. Pągowska, J. Sempoliński, W. Sadley, L. Tarasewicz, M. Woszczyński, przekazująca wiedzę o ich spuściżnie artystycznej, podejściu do zagadnienia autentyzmu w dziedzinie materii i idei, intencji artysty, kwestii trwania i zniszczenia, warsztacie, materiałach, procesie twórczym i zasięgu ingerencji konserwatora. Forma prezentacji została dobrana w postaci CD ze względu na szeroki odbiór społeczny tej formy medialnej. Dzięki zaangażowaniu autorów projektu w program europejski Cultura 2000, materiał merytoryczny i wizualny będzie obecny medialnie w całej Europie, w wiodących centrach kultury, takich jak TATĘ GALLERY w Londynie, Muzeum Guggenheim w Bilbao i Nowym Jorku, S.M.A.K. w Gandawie i innych instytucjach i muzeach Europy. Bardzo istotna będzie obecność tej aplikacji w stałych, międzynarodowych portalach internetowych poświęconych sztuce.
Ważne dla kuratorów, konserwatorów, a także odbiorców sztuki jest unikalne, cenne i bezpośrednie spotkanie z artystami „z drugiej strony sztalugi", poznanie ich osobowości twórczych, tajników warsztatu, dzięki którym ich dzieła mogą przetrwać pod opieką konserwatorów. Autorskie „credo", wypowiedzi artystów o idei, przesłaniu ich prac, znaczeniu dzieł jest szczególnie istotne wobec złożonej spuścizny sztuki współczesnej, która łamiąc bariery dyscyplin plastycznych staje się trudna do zrozumienia.
01 - Jacek Sempoliński
02 - Mirosław Bałka
03 - Wojciech Sadley
04 - Stefan Gierowski
05 - Teresa Pagowska
06 - Magdalena Abakanowicz
07 - Leon Tarasewicz
08 - Aleksandra Jachtoma