Menu główne
  • Strona Główna
  • Spojrzenie wstecz
  • Nasza Służba
  • Forum
Współfinansowanie
Temat 17
Analiza budowy technologicznej i charakterystyka techniki malowania "Krajobrazu z miłosiernym Samarynimem"

Katarzyna Novljaković
st.konserwator MNK, Kierownik Pracowni
Konserwacji Malarstwa w Muzeum
XX Czartoryskich w Krakowie
Anna Grochowska-Angelus
st.konserwator MNK
Streszczenie:

Pejzaż Rembrandta z Muzeum XX Czartoryskich w Krakowie, malowany olejno na dębowej desce jest jednym z dwóch niekwestionowanych obrazów mistrza znajdujących sic. w polskich zbiorach i zaliczany jest do serii trzech pejzaży burzowych tego artysty powstałych w latach 1638 - 1640. Czas powstania obrazu można odczytać na sygnaturze: Rembrandtf1638. Obraz znajduje się w Polsce od 1774 roku, przywieziony przez malarza Jana Piotra Norblina, w 1813 roku prawdopodobnie trafił do kolekcji Czartoryskich. Temat powszechnie uznany jako przypowieść biblijna o miłosiernym Samarytaninie nic budzi żadnych wątpliwości. Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem Rembrandta został poddany zabiegom Konserwatorskim w roku 2003 w Pracowni Konserwacji Malarstwa Muzeum Narodowego w Krakowie mieszczącej się w Muzeum Czartoryskich. Były one niezbędne ze względu na postępujące zabrudzenie, pociemnienie i zmatowienie werniksu, zmienionych kolorystycznie retuszy. Stan ten wpłynął na częściową utratę czytelności kolorystyki i szczegółów oraz ograniczenie perspektywy przestrzennej. Konserwacji towarzyszyły badania laboratoryjne wykonane w Instytucie Naukowo--Badawczym Wydziału Konserwacji i Restauracji Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz we współpracy z Instytutem Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, które pozwoliły dokładniej poznać strukturę obrazu. W trakcie prac z lica obrazu usunięto wtórny pociemniały werniks, oraz liczne stare retusze, które częściowo zasłaniały oryginał. Prace prowadzone były pod mikroskopem z wykorzystaniem obserwacji w świetle UV. Konserwacja estetyczna zakładała minimum zabiegów polegających na założeniu werniksu i wykonaniu retuszy w zakresie niezbędnym do scalenia. Przeprowadzone zabiegi konserwatorskie uczytelniły kolorystykę, przywróciły głębię i perspektywę, wydobyły detale szczególnie mrocznych partii. Wyniki poznawcze badań i konserwacji wraz z wcześniejszym opracowaniem z ^ Corpus of Rembrandt Paintings zostały zebrane w formie artykułu, który jest w przygotowaniu do druku.

01. lico obrazu przed konserwacją.
02. rewers obrazu całość.
03. zdjęcie w świetle UV.
04. zdjęcie w świetle 1R.
05. fragment lica po konserwacji.
06. fragment lica w trakcie odczyszczenia.
07. fragment lica obrazu z podpisem przed kor
08. całość po konserwacji.

Spojrzenie wstecz
  • Które, kiedy, gdzie
  • Tematy Spotkań
  • Notatki filmowe I - XV (1987-2003)
16 Spotkanie
  • Sprawozdanie
  • Jubilat
  • Wprowadzenie
    Notatka filmowa
  • Temat 1
    E.Doleżyńska, R.Szelwach
  • Temat 2
    L.Tymińska
  • Temat 3
    M.Bielicka
  • Temat 4
    A.Czuryło
  • Temat 5
    A.Wiktor
  • Temat 6
    M.Błaszczyk
  • Temat 7
    A.J.Flejter
  • Temat 8
    J.Wolski, E.Marxen-Wolska>
  • Temat 9
    E.Marxen - Wolska
  • Temat 10
    J.Wolski
  • Temat 11
    J.Wolski, J.Bukowczan
  • Temat 12
    B.Rouba
  • Temat 13
    W.Zalewski
  • Temat 14
    P.Białko, J.Dzieciątkowska
    R.Rolewicz
  • Temat 15
    P.Grochowski
  • Temat 16
    M.Stec
  • Temat 17
    K.Novljaković
  • Temat 18
    E.Szmidt - Naud
  • Temat 19
    I.Szmelter, M.Jadzińska
  • Notatki filmowe XVI
  • Koniec sprawozdania
    • Na górę
Copyright © Ewa i Jerzy Wolscy, 2009
Opracowanie graficzne i merytoryczne: Jerzy Wolski