siedmioosobowego zespołu przyjaciół - 03.03.2012 r.
Tytuł:
Krasnystaw, kościół parafialny p.w. Świętego Franciszka Ksawerego (pojezuicki).
Ikonografia:
Wewnątrz kościoła sztukaterie późnobarokowe I ćw. XIII w. Polichromia późnobarokowa prezentująca cykl przedstawień związanych głównie z osobami świętych jezuitów, przede wszystkim ze św. Franciszkiem Ksawerym patronem kościoła i jego działalnością misyjną. Wykonawcą jej był Adam Swach, malarz i snycerz rodem z Czech,franciszkanin o czym informuje odsłonięty spod przemalowań, a odnotowany przez Rasławieckiego przed zamalowaniem napis wraz z sygnaturą Swacha: Exiguum quisquis Spectas Ignosce laborem. Hoc ego dum pinxi. Crede minor fueram. Fr. Adamus Swach Ord. S.F. Minorum Conventualium. A.D.1723. Bardzo rozbudowana tematyka pierwotnej dekoracji malarskiej i sztukaterii wypełniająca szczelnie wszystkie powierzchnie wnętrza kościoła, dopełniona licznymi wersetami łacińskimi była niewątpliwie opracowana przez Jezuitów.
Czas powstania:
1723 Adam Swach
1730 – 1731 Andrzej
1829 autor nieznany
1849 - 1850 autor nieznany
1879 – 1881 Jan Strunge, Stanisław Górski, Jan Szymański
1904 – 1905 autor nieznany
1914 restauracja prezbiterium i chóru – autor nieznany
1917 malowidła w zakrystii – autor nieznany
1929 J. Rutkowski, W. Chmielewski 1947 Korzeniowski
1951 autor nieznany
Technika wykonania:
Mokry fresk, kompozycje figuralne w odróżnieniu od ornamentalnych, wykonane na starannie gładzonym intonacjo, zawierającym w swym składzie mączkę marmurową. Kopuła - technika olejna. Przemalowania: olejne, kazeinowe, klejowe. Rekonstrukcje na sklepieniu nawy z lat 1879 – 81 technika wapienna na suchym tynku.
Wykonanie:
E. Marxen – Wolska, J. Wolski, S. Gozdecki, 1977 – 1983 r.
E. Błażewicz- Matwij, 1979 – 1980 r.
E. Derkacz, 1979 – 1981 r.
J. Dominik , 1978- 1979 r.
J. Matwij, 1977 – 1979 r.
J. Płachcińska, 1979 – 1981 r.
G. Staszewska, 1980 -1981 r.
P. Werstak, 1979 r.
A. Wolska - Dominik, 1978 r.
J. Zajączkowska, 1982 – 1983 r.
E. Błażewicz- Matwij, 1979 – 1980 r.
E. Derkacz, 1979 – 1981 r.
J. Dominik , 1978- 1979 r.
J. Matwij, 1977 – 1979 r.
J. Płachcińska, 1979 – 1981 r.
G. Staszewska, 1980 -1981 r.
P. Werstak, 1979 r.
A. Wolska - Dominik, 1978 r.
J. Zajączkowska, 1982 – 1983 r.
76
62
Publikując powyższe informacje o nader ważnym wymogu zachowania dóbr kultury, pozwalamy sobie wymienić jeszcze jedną publikację związaną z naszą służbą zawodową. „Moja Droga do Nauki” Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź 2011, tom VI, wydanie jubileuszowe, s. 83-133 „Żywot konserwatora dzieł sztuki” Ewa Marxen-Wolska, Jerzy Wolski. Nasze studia akademickie w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie pozwoliły na specjalizację w zakresie konserwacji malarstwa i rzeźby polichromowanej. Specjalizacje te poparte stażem dydaktycznym i naukowym pozwoliły na wykonywanie nawet najtrudniejszych zadań konserwatorskich, technicznych i artystycznych nie tylko na terenie kraju ale także we Włoszech, Ekwadorze, Peru, Meksyku.